tisdag 25 januari 2011

Utbildning i förebyggande återfallshandtering!

I dag kom det klartecken uppifrån ledningen att jag får gå en utbildning i återfallsprevention.
Kursen går ut på att känna igen dom tecken på stress och psykisk ohälsa som föregår ett sk återfall.

Detta är ett ämne som jag tycker är så dj***a intressant.
Vad är det egentligen som gör att människor som tagit sig tillbaka från ett liv som bostadslös missbrukare går tillbaka in i missbruket och kastar bort kanske flera års investeringar i sig själv? Super bort både sambo, boende och arbete. Vilka faktorer är det som spelar en så viktig roll.?

Meningen är att jag på ett bättre sätt ska kunna stötta och hjälpa mina deltagare. Att inte "dutta" för mycket så man blir en hönsmorsa utan vara precis så stödjande som personen behöver eller ber om.  Problemet är att många aldrig ber om hjälp! Det är min sak att läsa mellan raderna och höra ropet.

Denna kursen ser jag verkligen fram emot. :D

Inga kommentarer: